Industrialisatie

Duurzaam en betaalbaar prefab hout en beton

In het kader van de CWALity-projectoproep van het Waalse Gewest lopen twee projecten rond technische innovatie op het gebied van industrialisatie:

• ‘LARCOWALL’. Bij dit project, dat in samenwerking met het bedrijf LARCO uitgevoerd wordt, ligt de focus op de ontwikkeling van een nieuwe holle prefabwand in geëxtrudeerd beton (d.w.z. een wand uit gerecycleerd beton), geprefabriceerd op een productielijn dankzij de techniek van het onmiddellijk ontvormen
  • ‘S-CLT’. Dit project, dat uitgevoerd wordt samen met Stabilame, is gericht op de ontwikkeling van nieuwe geprefabriceerde houten platen, waarin lagen CLT (Cross Laminated Timber) en isolatie gecombineerd worden.

De industrialisatie is er in het bijzonder op gericht de kosten en de arbeidstijd op de bouwplaats te verminderen

In 2021 hebben we deze twee materialen getest door een proefcampagne uit te voeren met betrekking tot de mechanische prestaties (druksterkte, windverband, buigsterkte ...), de akoestische prestaties en de luchtdichtheid van hout, en de duurzaamheidsprestaties van gerecycleerd beton. Vervolgens werd voor beide materialen een rekenmodel ontwikkeld om de actoren op het terrein te helpen en de juiste parameters voor de eigenschappen ervan te bepalen, in functie van de situaties die zich voordoen op de bouwplaats.
Om het gebruik van ‘LARCOWALL’ met BIM te bevorderen, zijn we ten slotte bezig met de ontwikkeling van een digitaal tekenmodel met behulp van het softwareprogramma ‘Revit’.

De resultaten zijn veelbelovend en zullen de sector inspireren door concrete pistes aan te reiken voor innovatie op het vlak van prefabricatie.