Het begrip 'circulaire economie' komt alsmaar meer onder de aandacht. In Europa wordt er naar gestreefd om de principes van dit nieuwe economische model zo goed mogelijk na te leven bij het beheer en de valorisering van de grond die uitgegraven wordt bij civieltechnische werkzaamheden. Dit is echter niet zo eenvoudig, omdat er in deze context in elk land of zelfs per gewest verschillende regels gelden. De situatie is nog complexer voor bedrijven die werken in Wallonië. De reglementering maakt de valorisering van dergelijke grond er immers erg moeilijk.