XR-technologieën voor bouwfabrikanten - XRFab2Built

Terug naar : onderzoeksprojecten
Dit project onderzoekt de toepassing van XR-technologieën om de uitdagingen van productiebedrijven in de bouwsector aan te pakken.
Efficiënt digitaal bouwen
Start: 1 januari 2023 Eind: 31 december 2024

De bouwsector, zowel in Wallonië als elders, wordt geconfronteerd met belangrijke uitdagingen die verband houden met de digitale transitie. De geleidelijke digitalisering van de verschillende productiestappen en implementatieprocessen is essentieel om de concurrentiekracht van bedrijven en de kwaliteit van de bouwwerken te verbeteren.

Het project XRFab2Built ondersteunt deze digitale omslag door bedrijven in de bouwsector actief te begeleiden bij de adoptie van nieuwe digitale technologieën, in het bijzonder virtuele en augmented reality technologieën. Dit project is erop gericht de technologische volwassenheid van bouwbedrijven te verhogen, zodat ze zich kunnen onderscheiden.

Concreet heeft dit project tot doel de uitdagingen van de bedrijven en hun klanten te begrijpen en een antwoord te formuleren door het potentieel van nieuwe XR-technologieën (eXtended Reality) te benutten. Het richt zich op de implementatie van deze technologieën via voorbeeldcases, waarvan generieke functies kunnen worden gedeeld en gebruikt voor andere projecten of ontwikkelingen door andere bedrijven.

De belangrijkste resultaten van het project omvatten de verspreiding van leerresultaten en demonstraties, een XR-tool die geïntegreerd is in de ontwerpprocessen en implementatie, een startpakket en volledige documentatie met illustratieve voorbeelden.

Dit project heeft dan ook een directe impact op de bouwsector, doordat het de adoptie van XR-technologieën vergemakkelijkt en zo een geleidelijke digitalisering en een voortdurende verbetering van de productie- en implementatieprocessen aanmoedigt.

Onze publicaties over dit onderwerp

In samenwerking met

Met de steun van

Hebt u vragen over dit project?

Gerelateerde projecten